måndag 28 mars 2011

Min insändare till nt

Jo jag skickade in det här till nt. Vet dock inte om det kommer med så jag skriver ner det här med.

...............................................................................
Varför frågar ingen oss?

I 150 år har Arbisteatern varit verksam inom amatörteater, och nu? Nu hotas den av nedläggning för att kommunen inte är villiga att gå in med ett bidrag. Bidrag som är nödvändigt för att hindra teaterverksamma föreningen Arbis Nytta och Nöje att gå under. Vem bryr sig om en liten teater i norrköping?

Frågan är varför ingen har frågat oss?
Varför har ingen frågat oss ungdomar som är på teatern varje dag, hur vi känner?!

Jag heter Elisabeth och är 23 år gammal. Jag har varit på Arbis ideellt sen 2008. Arbis hjälpte mig komma ur en svår depression och har under dom senaste åren varit som mitt andra hem. Jag började som sminktjej, fast jag aldrig hade sminkat någon förrut och jag kände mig behövd. Man kom genast in den underbara gemenskapen som bara en sådan glad amatörensemble kan ha och jag visste att det är det här jag vill jobba med för resten av livet. Robin Karlsson tog mig under sina vingar och jag kan inte beskriva min tacksamhet till honom, för allt han har gjort för mig.

Jag blir så fruktansvärt upprörd över att få höra saker som att hans arbete inte syns och att verksamheten inte ger nånting. Jag har fått höra att vi gör produktioner bara för att vi själva vill synas och få uppmärksamhet.

Det finns faktiskt inte någon annanstans man får erfarenhet inom showbiz som på arbis.
Här får nybörjare lära sig hur allt går till i verkligheten. Repetioner, kläder, peruker, rekvisita och jag vet dessutom inte nån annanstans där man kan växa som människa så som på Arbis.

Arbisteatern har förändrat mitt och så många andras liv till det bättre, mina bästa vänner har jag fått via Arbis, mina roligaste minnen finns på Arbis, och det är mitt andra hem.

Låt inte verksamheten få sitt slut nu, det är fortfarande så många ungdomar som behöver den erfarenhet man kan få på Arbis och vi som som bryr oss om att bibehålla kulturen får inte ge oss! Låt Arbis få leva!

"Sminkpinglan"

1 kommentar:

  1. Skicka in den till Kulturbloggen också!
    redaktionen@kulturbloggen.se
    Även om de inte väljer att publicera den också så kanske det märker att vi är fler som bryr oss.

    SvaraRadera